Aktualności
WFKU 2024 - Wałcz
Wędrowny Festiwal Kultury Ukraińskiej 2024 - Wałcz
WFKU 2024 - Człopa
Wędrowny Festiwal Kultury Ukraińskiej 2024 - Człopa
WFKU 2024 - Kołobrzeg
Wędrowny Festiwal Kultury Ukraińskiej 2024 - Kołobrzeg
Wędrowny Festiwal Kultury Ukraińskiej
Zadanie
"Wędrowny Festiwal Kultury Ukraińskiej" 2024
Dofinansowano ze środków budżetu Państwa
Umowa z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji nr 14-7/WMNiE/2024 z dnia 07.04.2024
Kwota dofinansowania: 58000,00 zł
Pomoc Ukrainie
Witamy Państwa!
Rozpoczynamy kolejną zbiórkę w ramach projektu Fundacji Prosvita - Pomoc Ukrainie. Niestety - nie kupimy F16 ani amunicji. Ale możemy przyczynić się do tego, by dla części żołnierzy ZSU przynajmniej, warunki w których przebywają były znośniejsze. I żeby wiedzieli, że doceniamy to co robią i ich heroizm!
Zbieramy:
- racje żywnościowe
- odzież termoaktywną
- sprzęt ortopedyczny i rehabilitacyjny (w szczególności wózki inwalidzkie)
- pampersy dla dorosłych
- środki czystości i higieny
- wosk i parafinę
Można wspomóc rzeczami i pieniędzmi (rachunek bankowy na ulotce - z dopiskiem Pomoc Ukrainie).
Sprzęt rehabilitacyjny i wózki inwalidzkie - zbiera Powiatowe Centrum Pomocy w Wałczu.
Resztę można dostarczyć do naszego biura: Aleja Zdobywców Wału Pomorskiego 11 w Wałczu:
- poniedziałki - godz. 9-11
- czwartki - godzina 9-11
W innym czasie - prosimy o telefon do Jurka Karczewskiego: 505352998
Parafina i wosk (także puszki metalowe) są nam potrzebne do produkcji świec okopowych.
Pismo do minister edukacji - 14.12.2023
14 грудня 2023 року Фонд Просвіта звернувся до нової міністри польського відомства освіти з заявою розглянути і розв'язати проблеми як навчання української мови у Польщі, так загалом - проблеми національних меншин пов'язаних з організацією навчання мов національних та етнічих меншин у Польщі. Своє звернення підготовляє Спільна комісія націлнальних меншин та уряду. На жаль не вдалося нам залучити до роботи Об'єднання українців у Польщі, яке проігнорувало нашу пропозицію спільної підготовки такого звернення.
Текст звернення Фонду Просвіта:
Oczekiwane zmiany – w odniesieniu do załączonego Raportu – nauczanie języka ukraińskiego w latach 1989-2022
Tytułem wstępu
W roku 2019 Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (Departament Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych) opracowało ankietę odnoszącą się do oczekiwań wszystkich środowisk mniejszościowy w Polsce (w zakresie potrzeb oświatowych). Zbiorczego podsumowania ankiet dokonało Ministerstwo Edukacji i Nauki w 2020 roku. Niestety – nic dalej się nie zadziało.
Stanowisko mniejszości narodowych w odniesieniu do kwestii edukacyjnej – opracowanie zbiorcze – dołączamy.
W 2022 roku został przeprowadzony I Ukraiński Kongres Oświatowy w Polsce. Delegaci Kongresu wystąpili do ówczesnego Ministra Edukacji i Nauki z apelami – przeprowadzenia zmian, które miałyby na celu poprawę funkcjonowania nauczania języka ukraińskiego w Polsce. Apele oraz odpowiedź otrzymaną z MEiN również dołączamy.
Chcemy podkreślić, iż nasze postulaty i oczekiwania wynikają z długoletniej analizy funkcjonowania tego segmentu polskiej oświaty, chęci podniesienia jakości tego nauczania oraz zapewnienia mu odpowiedniej rangi i podstaw prawnych. To ostatnie jest szczególnie ważne, zważywszy na to, iż w naszym odczuciu, w ostatnich latach oświata mniejszościowa znalazła się nawet już nie na, ale poza marginesem całego systemu szkolnego w Polsce. Ponadto – mniejszości (polscy obywatele) stały się zakładnikami dwustronnych stosunków międzynarodowych, co jest rzeczą niedopuszczalną.
Zmiany legislacyjne
- Wprowadzenie do Ustawy Prawo Oświatowe terminu i pojęcia „szkolnictwo mniejszościowe” definiowanego jako system oświaty polskiej dla mniejszości narodowych i etnicznych.
Uzasadnienie:
Brak tego terminu powoduje szereg komplikacji związanych z funkcjonowaniem szkół w których prowadzone jest nauczanie języka danej mniejszości. W ostatnich interpretacjach prawnych MEiN został zakwestionowany obowiązek nauki języka mniejszości w przypadku uczniów szkół z językiem nauczania mniejszości. Tzn. – w rozumieniu byłego kierownictwa resortu uczeń w szkole z ukraińskim czy białoruskim językiem nauczania nie musi się tego języka uczyć, bowiem obowiązuje zasada „dobrowolności” zgłoszenia.
- Zmiana nazwy rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym na:
„Rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie i rozwój poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym”
- Zmiana zapisu w § 2. 1. odnośnego rozporządzenia – zgłoszenie dziecka/ucznia do 20 września każdego roku.
Postulat – zgłoszenie dziecka/ucznia następuje co do zasady w okresie tworzenia arkuszy organizacyjnych szkół i przedszkoli, z zachowaniem możliwości takiego zgłoszenia w każdym czasie.
Uzasadnienie:
zdarzają się przypadki odrzucania przez organy prowadzące zgłoszeń złożonych w określonym w rozporządzeniu terminie w związku z nieuwzględnieniem ich w arkuszach.
- Zmiana lub całkowite usunięcie zapisu w § 2. 6 – dotyczy możliwości wycofywania deklaracji przez rodziców, prawych opiekunów lub pełnoletnich uczniów.
Ewentualna zmiana – stwarza się możliwość wycofania deklaracji o nauczaniu języka ojczystego jedynie po ukończeniu etapu edukacyjnego.
Uzasadnienie:
wprowadzenie zapisu o możliwości rezygnacji jest (naszym zdaniem) niezgodne z rozporządzeniem w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy… .
Z chwilą złożenia odpowiedniej deklaracji nauczanie języka ojczystego staje się bowiem obowiązkowe ze wszelkimi tego konsekwencjami.
Wycofanie w każdym czasie prowadzi do absurdów - uczeń w szkole z nauczaniem w języku mniejszości, nie musi się tego języka uczyć.
- Przywrócenie w § 1. Przedmiotu: geografia kraju z którym mniejszość się identyfikuje.
- Skuteczne wprowadzenie zmian do rozporządzenia i procedur dopuszczania przez właściwego ministra do użytku szkolnego podręczników szkolnych.
Uzasadnienie
Zabezpieczenie mniejszości w odpowiednie podręczniki jest zadaniem państwa polskiego. Zadaniem, które RP w odniesieniu do ukraińskiej mniejszości narodowej nie realizuje. Postulowane zmiany powinny uwzględniać przede wszystkim ze struktury nauczania języka ukraińskiego w Polsce, które jest prowadzone głównie w formie międzyszkolnych zespołów nauczania (łączone grupy z różnych klas). Zmiany procedur – w tym odpłatności za rozpoczęcie procesu dopuszczania ( w 2023 roku musieliśmy ogłosić zbiórkę, by móc zgłosić podręcznik) oraz dobór rzeczoznawców, którzy znaliby strukturę nauczania.
Zmiany systemowe
- Powołanie instytucji publicznej pod nazwą Centrum Rozwoju Edukacji Mniejszości Narodowych i Etnicznych – podległej bezpośrednio ministrowi odpowiedzialnemu za oświatę.
Uzasadnienie:
istnieje potrzeba (postulowana od dawna) systemowego uregulowania spraw związanych z oświatą mniejszościową. Wskazane Centrum ma być instytucją koordynującą, monitorującą, doskonalącą, badawczą, wydawniczą – w jego gestii powinny się znaleźć wszystkie obszary związane z funkcjonowaniem i wsparciem edukacji mniejszości.
Na dzień dzisiejszy (i wczorajszy) nie działa:
- system doskonalenia nauczycieli uczących w języku ukraińskim (zadanie Państwa)
- system zabezpieczenia w podręczniki i materiały pomocnicze (zadanie Państwa)
- system wsparcia metodycznego (zadanie Państwa)
- system wsparcia prawnego
- system badawczo-analityczny
Zmiany w dostępie do informacji i materiałów
- Powrót do finansowania wydawnictwa oświatowego mniejszości ukraińskiej
Uzasadnienie
W 2017 roku MEN bez podania nam przyczyn wycofał się z finansowania naszego wydawnictwa „Ridna Mowa”. Od 2020 roku udało się nam własnym sumptem wydać cztery numery nowego pisma, pod nazwą #osvita.pl – i chociaż jesteśmy merytorycznie przygotowani do kontynuacji tego wydawnictwa, nie mamy środków na zapewnienie jego ciągłości. Fundacja jest organizacją non profit i nie prowadzi działalności gospodarczej.
Zmiana strategii
- w 2021 roku skończył się termin na który określona została i przyjęta Strategia Rozwoju Oświaty Ukraińskiej w Polsce. Należy bardzo szybko rozpocząć pracę nad nowym dokumentem, uwzględniającym między innymi zmiany, które zaszły w Polsce (w tym przypadku – uchodźcy i uczniowie z Ukrainy).
Ogólne
- przeprowadzenie i ponawianie kampanii społecznej na rzecz upowszechniania praw mniejszości narodowych w Polsce, szacunku do „inności”, postaw tolerancji.
Wskazujemy tu jedynie najpilniejsze kwestie. Pozostałe zostały zawarte w Apelach Ukraińskiego Kongresu Oświatowego.
Opr. Marek Syrnyk
Tradycja dla przyszłości
Tradycja dla przyszłości - koncert kolęd 16 i 17 grudnia 2023
Nowy numer wydawnictwa - #osvita.pl
Czasopismo otrzymało dotację Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego - Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego w Szczecinie.
Spis ludności 2021
Wyniki spisu ludności 2021 - ludność wg przynależności narodowej i etnicznej w Polsce
WFKU Bielsko-Biała: 13.08.2023